Op 14, 15 en 16 februari was de Pieterskerk in Leiden gevuld met 1400 bezoekers en 2400 deelnemers, die tijdens dit het eerste weekend van de Scratch konden genieten van de Messiah, Musical Highlights en/of werken uit de tijd van de Franse Romantiek (Fauré, Gounod en Ravel). Voor Mijss een spannende ontknoping, want het afgelopen jaar, ben ik druk bezig geweest met het vernieuwen van het logo en huisstijl van dit mooie evenement. Eén onderdeel hiervan was het ook nieuwe programmaboekje.
Waar vroeger elke Scratch-dag zijn eigen programmaboekje had, hebben we dit jaar alle dagen samengevoegd. Waarom? Ik vind het belangrijk dat deelnemers, maar vooral ook bezoekers een goed beeld krijgen van de keuzes die er zijn. Een groot deel van de bezoekers wordt natuurlijk uitgenodigd door de deelnemers om te komen kijken en bestellen dan ook hun kaartjes. Daardoor zien deze bezoekers niet snel welke werken nog meer worden gedaan. En dat is zonde, want alle concerten van de Scratch zijn het bezoeken waard.
Door de programmaboekjes samen te voegen, konden we ook gaan werken met een full-color omslag, wat het ook mogelijk maakte om betere adverteerders te vinden. We hebben dit jaar een hele mooie eerste stap gezet, maar het streven is, het programmaboekje volledig kostendekkend te maken.
Maar het belangrijkste argument is natuurlijk, dat het boekje de juiste uitstraling heeft, lekker leest, de juiste informatie bevat en een mooi aandenken wordt voor onze deelnemers en bezoekers. En op Facebook zag ik een reactie voorbij komen, die doet vermoeden, dat we ook in deze opzet zijn geslaagd. Een deelnemer schreef:
Bij thuiskomst lekker door het programmaboekje aan het bladeren en bekijken waar ik volgend jaar aan mee wil doen.
Blijer kan je Mijss niet maken!
P.S. het programmaboekje is gedrukt bij Puntgaaf Drukwerk in Leiden. Hun service is fantastisch, ze zijn flexibel en denken goed met je mee. Een aanrader!